Serwis Internetowy Portal Orzeczeń używa plików cookies. Jeżeli nie wyrażają Państwo zgody, by pliki cookies były zapisywane na dysku należy zmienić ustawienia przeglądarki internetowej. Korzystając dalej z serwisu wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies , zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

VIII Ga 260/15 - postanowienie z uzasadnieniem Sąd Okręgowy w Szczecinie z 2015-09-18

Sygn. akt VIII Ga 260/15

POSTANOWIENIE

Dnia 18 września 2015 r.

Sąd Okręgowy w Szczecinie Wydział VIII Gospodarczy

w składzie następującym:

Przewodniczący: SSO Agnieszka Woźniak

Sędziowie: SO Piotr Sałamaj (spr.)

SR del. Anna Górnik

Protokolant: st. sekr. sąd. Agnieszka Grygiel

po rozpoznaniu w dniu 18 września 2015 r. w Szczecinie

na rozprawie

sprawy z wniosku kuratora B. B.

przy udziale (...) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w S.

o przyznanie wynagrodzenia i zwrot wydatków

na skutek apelacji kuratora B. B. od postanowienia Sądu Rejonowego Szczecin – Centrum w Szczecinie z dnia 16 września 2014 r., sygn. akt VIII RNs 272/14

I.  zmienia zaskarżone postanowienie w punkcie 1. w ten sposób, że przyznaje B. B. od Skarbu Państwa – Sądu Rejonowego Szczecin – Centrum w Szczecinie kwotę 900 zł (dziewięciuset złotych) tytułem zaliczki na poczet wynagrodzenia za pełnienie funkcji kuratora (...) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w S. oraz kwotę 290,72 zł (dwustu dziewięćdziesięciu złotych siedemdziesięciu dwóch groszy) tytułem zwrotu wydatków poniesionych w związku z pełnieniem tej funkcji;

II.  oddala apelację w pozostałym zakresie.

SSO Piotr Sałamaj SSO Agnieszka Woźniak SSR del. Anna Górnik

Sygn. akt VIII Ga 260/15

UZASADNIENIE

Postanowieniem z dnia 16 września 2014 r. (sygn. akt VIII GNs 272/14) Sąd Rejonowy Szczecin - Centrum w Szczecinie przyznał B. B. od Skarbu Państwa - Sądu Rejonowego Szczecin - Centrum w Szczecinie kwotę 540 zł tytułem wynagrodzenia za sprawowanie kurateli dla (...) spółki z o.o. oraz kwotę 230,99 zł tytułem zwrotu wydatków poniesionych w związku z pełnieniem kurateli.

W uzasadnieniu Sąd wskazał, że postanowieniem z dnia 22 sierpnia 2011 r. ustanowił dla osoby prawnej (...) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w S., kuratora w osobie B. B. i jednocześnie upoważnił kuratora do podejmowania w imieniu spółki wszelkich czynności faktycznych i prawnych niezbędnych do powołania zarządu tejże spółki, względnie niezbędnych do jej likwidacji.

W dniu 2 czerwca 2014 r. kurator przedłożył sprawozdanie z czynności podjętych w trakcie sprawowania funkcji, w efekcie których wyrokiem zaocznym Sąd Rejonowy Szczecin - Centrum w Szczecinie rozwiązał spółkę, a następnie wszczął postępowanie w przedmiocie ujawnienia informacji o rozwiązaniu spółki we właściwym rejestrze.

W dniu 2 czerwca 2014 r. kurator złożył również wniosek o przyznanie mu tytułem wynagrodzenia oraz tytułem zwrotu poniesionych wydatków za okres od 22 sierpnia 2011 r. do dnia 22 października 2013 r. kwoty 7.363,67 zł. Jako podstawę prawną zgłoszonego żądania, kurator wskazał art. 9 pkt 3 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, regulacje zawarte w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych oraz rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 sierpnia 1982 r. w sprawie stawek, warunków przyznawania i wypłaty ryczałtu przysługującego sędziom i pracownikom sądowym za dokonanie oględzin oraz stawek należności kuratorów zawodowych i aplikantów kuratorskich. Ustalając wysokość wynagrodzenia, kurator przyjął stawkę przewidzianą dla kuratora specjalisty, tj. 2,3 kwoty bazowej - z uwagi na szereg czynności powstałych przy sprawowaniu kurateli, w tym zagadnień prawnych mających stanowić sferę problematyczną, w tym dla wieloletnich praktyków. W konsekwencji kurator przyjął, że w związku z pełnieniem kurateli przepracował około 263 godziny, co przy przemnożeniu przez kwotę 24,49 zł stanowiącą wynik podzielenia wynagrodzenia kuratora przez liczbę godzin jego pracy w miesiącu, dało kwotę 6.440,87 zł. Wraz z wnioskiem kurator przedłożył także wyliczenie kosztów poniesionych w związku z pełnieniem funkcji, obejmujące koszty paliwa, sporządzenia kopii pism, zakupu płyt CD, kosztów rozmów telefonicznych, zakupu baterii do aparatu fotograficznego, opłat parkingowych itp., na łączną kwotę 922,80 zł.

Sąd Rejonowy przywołując regulację dotyczące ustanowienia kuratora zawarte w 42 § 1 k.c. 179 § 1 i 2 k.r.o. przyjął, że wniosek zasługuje na uwzględnienie w części.

W uzasadnieniu sąd wyjaśnił, że postępowanie w sprawie ustanowienia kuratora dla spółki (...) zostało wszczęte z urzędu - na podstawie zawiadomienia referendarza sądowego. Ustanowiony w sprawie kurator podjął szereg czynności objętych upoważnieniem wynikającym z postanowienia o jego ustanowieniu i doprowadził do rozwiązania spółki, co uzasadniało przyznanie wynagrodzenia za wykonaną pracę. Sąd przyjął także, że kurator jest osobą niezwiązaną w żaden sposób z przedmiotową spółką, zaś nakład jego pracy, oceniany z punktu widzenia osiągniętych efektów, okazał się znaczny.

Z uwagi na fakt, że postępowanie w sprawie ustanowienia kuratora zostało wszczęte z urzędu, zaś postanowienie sądu wydane zostało w oparciu o przepis art. 603 k.p.c. w brzmieniu obowiązującym do dnia 19 kwietnia 2010 r., a także okoliczność, że kuratorowi nie udało się ustalić żadnych składników majątku spółki, z których możliwe byłoby pokrycie jego wynagrodzenia, Sąd doszedł do przekonania, że wynagrodzenie kuratora winno zostać pokryte ze środków finansowych sądu opiekuńczego.

Dalej Sąd podkreślił, że sposób ustalania wysokości wynagrodzenia kuratora ustanowionego dla osoby prawnej nie został szczegółowo uregulowany, przepis art. 179 § 1 k.r.o. wskazuje natomiast tylko, że powinno ono być „stosowne”. W konsekwencji, ustalając wysokość należnego kuratorowi wynagrodzenia Sąd kierował się treścią rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu. W ocenie Sądu przyznanie kuratorowi wynagrodzenia wstawce analogicznej dla tej, jaką otrzymałby adwokat ustanowiony z urzędu, było adekwatne do zakresu podejmowanych przez kuratora czynności. Przy uwzględnieniu powyższego, Sąd kierował się dyspozycją § 11 ust. 1 pkt 23 w zw. § 19 pkt 1 w zw. z § 5 rozporządzenia, zgodnie z którym stawka wynagrodzenia dla adwokata ustanowionego z urzędu w sprawie o rozwiązanie spółki kapitałowej wynosi 360 zł. Sąd zauważył przy tym, że wskazane wynagrodzenie przyznawane jest za udział w sprawie, niezależnie od czasu jej trwania, czy ilości podejmowanych czynności, zaś szczególny nakład pracy pełnomocnika, może być podstawą do zwiększenia wynagrodzenia do 150% stawki minimalnej (§ 19 pkt 1 rozporządzenia). Z uwagi na zaangażowanie kuratora w prowadzenie niniejszej sprawy za zasadne Sąd uznał, że przyznanie mu wynagrodzenia w stawce powiększonej o 150%, tj. w kwocie 540 zł.

Rozstrzygnięcie w przedmiocie wniosku kuratora o zwrot wydatków poniesionych w związku z pełnieniem funkcji, sąd oparł o regulację zawartą w § 19 pkt 2 powołanego rozporządzenia. W tym względzie Sąd nie przychylił się do wniosków kuratora o zwrot wszystkich kosztów przejazdu własnym samochodem, przyjmując, że nie wszystkie podejmowane przez niego czynności wymagały osobistego stawiennictwa i mogły zostać załatwione np. za pośrednictwem poczty. Powyższe dotyczyło czynności podejmowanych przez kuratora w dniach 16 lutego, 8 marca, 11 kwietni, 13 kwietnia, 18 kwietnia, 17 maja, 20 lipca i 27 lipca 2012 r., 2 stycznia i 21 stycznia 2013 r. (pkt. 3 - 4 i 6-12 zestawienia). W tym zakresie Sąd przyznał zwrot kosztów, jakie kurator poniósłby za pokrycie przesyłki poleconej do sądu, tj. w kwocie 4,20 zł, tj. w łącznej kwocie 37,80 zł (9 przesyłek x 4,20 zł).

Za uzasadniony Sąd uznał natomiast zwrot kosztów przejazdów w dniach 2 grudnia 2011 r. (pkt 1 zestawienia), 30 stycznia 2012 r. (pkt 2), 11 kwietnia 2012 r. (pkt 5 zestawienia) jako wymagających podjęcia przez kuratora czynności osobiście. W tym kontekście Sąd uwzględnił wniosek o przyznanie zwrotu kosztów podróży prywatnym samochodem, mając na uwadze fakt, iż koszt ten, ustalony przez kuratora w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy, nie odbiega znacznie od kosztów związanych z zakupem biletów komunikacji miejskiej. Mając na uwadze miejsce zamieszkania kuratora, Sąd ustalił uśredniony koszt takiego przejazdu w kwocie 21,73 zł (26 km x 0,8358 zł), co dało łącznie 65,19 zł (3 x 21,73 zł). Jako podstawę powyższych wyliczeń przyjęto pokonywanie najkrótszej trasy od miejsca zamieszkania kuratora do siedziby Sądu Rejestrowego.

Odnosząc się do żądania zwrotu kwoty 600 zł (jako sumarycznych kosztów związanych z drukiem pism, zakupem płyt CD, kosztów rozmów telefonicznych, baterii do aparatu fotograficznego, opłat parkingowych itp.) Sąd uznał, że kurator nie udokumentował ich poniesienia, ani ich rozmiaru,. Żądaną kwotę, z punktu widzenia zasad doświadczenia życiowego, Sąd ocenił przy tym jako wygórowaną. Za uzasadnione przyjmując tylko koszty związane z pozyskaniem odpisu zupełnego z KRS w kwocie 60 zł, koszty opłat parkingowych w kwocie 18 zł (3 przejazdy x 2 h postoju x 3 zł), 50 zł za druk pism, koszty rozmów telefonicznych, zakup płyty CD itp., w łącznej kwocie 128 zł. W konsekwencji koszty związane z pełnieniem kurateli Sąd ustalił na kwotę 231,50 zł (37,80 zł + 65,19 zł + 128 zł) i w tej wysokości przyznał ich zwrot.

Zażalenie na powyższe postanowienie wniósł kurator domagając się jego uchylenia oraz przyznania kwot wskazanych we wniosku. W uzasadnieniu kurator podkreślił, że zestawienie wnioskowanych, jak i przyznanych mu środków finansowych wskazuje na znaczne rozbieżności, a Sąd nie rozpoznał istoty sprawy. Za zasadniczą tego przyczynę kurator uznał zastosowanie przez Sąd niewłaściwej podstawy prawnej przy dokonywaniu rozliczenia finansowego, czyli takiej która jest krzywdząca dla jego osoby i działań przez niego podejmowanych.

Kurator wskazał, że dotychczasowa linia orzecznicza (np. sygn. akt X RCz 49/13) wskazuje, że w danym przypadku powinny mieć zastosowanie przepisy o pomocy społecznej. Ustalenie wysokości wynagrodzenia kuratora ustanowionego dla osoby prawnej nie zostało szczegółowo uregulowane, a przepis art. 179 § 1 k.r.o. wskazuje jedynie, iż powinno ono być „stosowne”. Zdaniem kuratora w zaistniałej sytuacji, w myśl art. 178 § 2 k.r.o. należy zatem odpowiednio stosować przepisy tego kodeksu regulujące kwestie sprawowania opieki. Art. 162 k.r.o. § 3 przewidujący możliwość przyznania wynagrodzenia ze środków publicznych na podstawie przepisów o pomocy społecznej, w danej sytuacji winien znaleźć więc zastosowanie.

W przedmiocie nie przychylenia się Sądu Rejonowego do przyznania zwrotu wszystkich kosztów przejazdu kurator wskazał, że uregulowanie poszczególnych spraw osobiście stanowi preferowaną formę, bowiem osobiste zawiezienie pisma umożliwia również zaoszczędzenie czasu dla odbiorcy korespondencji (zwykle kilku dni), a także pozwala na pozyskanie wiedzy od osób pracujących przy poszczególnych sprawach. Wysyłanie korespondencji niejednokrotnie wiąże się też z poświęceniem znacznej ilość czasu z uwagi na częste kolejki, dostanie się do placówki, czy też samo przygotowanie korespondencji. Nadto zdaniem kuratora część przesłanej korespondencji nie kosztowałaby 4,20 zł, gdyż waga przesyłek przekraczałaby przyjęte przez sąd wysokość opłaty (np. pisma z dnia 14 lutego 2012 r., 13 kwietnia 2012 r., 17 maja 2012 r.). Dodatkowo kurator zarzucił, że w przedmiocie punktu, który brzmiał: (...) / kopie pism, płyty CD, telefon, baterie/akumulatory do aparatu fotograficznego, opłaty parkingowe, etc. - 600 zł Sąd jedynie częściowo odniósł się do poniesionych kosztów pomijając ich znaczną ilość.

Uznając jednak za częściowo uzasadniony zarzut sądu dotyczący nie udokumentowania poniesionych kosztów i ich rozmiaru, kurator zaznaczył, że przedstawienie dodatkowych dowodów zakupów to kolejny aspekt finansowy i czasowy uznany przez kuratora zbędny. Udokumentowanie powyższego oznaczałoby kolejne nakłady kuratora zarówno finansowe (np. na urządzenie wielofunkcyjne, czy na fotokopie = baterie) jaki i czasowe co przy przyjętej przez sąd interpretacji przepisów prawa oznacza dla kuratora kolejną pracę bez wynagrodzenia, czy też w symbolicznej jej wysokości.

Sąd Okręgowy ustalił i zważył, co następuje:

W pierwszej kolejności należało się odnieść do kwestii jaki środek odwoławczy przysługuje od postanowienia w przedmiocie wynagrodzenia kuratora dla osoby prawnej. Z treści art. 597 § 2 w związku z art. 605 k.p.c. wynika, że postanowienie w przedmiocie przyznania wynagrodzenia kuratorowi jest zaskarżalne, nie został jednak określony rodzaj środka zaskarżenia. Decydujące znaczenie w tej kwestii ma stwierdzenie, czy postanowienie to jest orzeczeniem co do istoty sprawy, które zawiera merytoryczne rozstrzygnięcie o żądaniu wniosku, czy też orzeczeniem dotyczącym kwestii wpadkowych, rozstrzygającym zagadnienia należące do dziedziny postępowania. Postanowienia co do istoty sprawy są orzeczeniami merytorycznymi, u których podłoża leży prawo materialne, umożliwiające rozstrzygnięcie o zgłoszonym żądaniu.

Postanowienie w przedmiocie wynagrodzenia opiekuna pierwotnie było uznawane w orzecznictwie za postanowienie, które nie rozstrzyga sprawy merytorycznie i mogło być zaskarżane zażaleniem. Stanowisko to trzeba odnieść również do kuratora, ze względu na brak wypowiedzi dotyczących wprost jego wynagrodzenia, a możliwość odpowiedniego stosowania do kurateli przepisów postępowania regulujących opiekę została przewidziana w art. 605 k.p.c. Wynagrodzenie jest zagadnieniem incydentalnym, pojawiającym się przy sposobności rozpoznawania istoty sprawy, a skoro podlega zaskarżeniu (art. 597 § 2 k.p.c.) bez określenia rodzaju środka, to należy przyjąć, że jest nim zażalenie (por. uchwała Sądu Najwyższego z 8 maja 1975 r., III CZP 26/75).

Zapatrywanie odmienne, prowadzące do wniosku, że od postanowienia w przedmiocie wynagrodzenia dla kuratora przysługuje apelacja, zostało wyrażone w uchwale Sądu Najwyższego z dnia 18 marca 2011 r., III CZP 140/10 (OSNC 2011/11/123). Było podyktowane zmianą art. 162 § 2 k.r.o., aksjologii podejścia do kwestii wynagrodzenia za wykonaną pracę oraz poglądów na istotę i znaczenie środków odwoławczych. Obecnie stanowisko Sądu Najwyższego w tej kwestii jest już ugruntowane i wsparte dalszymi argumentami, przemawiającymi za tym, że postanowieniem co do istoty sprawy w rozumieniu art. 518 k.p.c. jest postanowienie, które zawiera merytoryczne rozstrzygnięcie żądania objętego wnioskiem (np. uchwała SN z 2 kwietnia 2008 r., III CZP 12/08, OSNC 2009/6/78). W każdym razie, gdy sprawa dotyczy kuratora prawa materialnego orzeczenie w przedmiocie jego wynagrodzenia stanowi postanowienie co do istoty sprawy w rozumieniu art. 518 k.p.c., zawierające merytoryczne rozstrzygnięcie żądania objętego wnioskiem (por. uchwałę SN z 28 marca 2014 r., III CZP 6/14, OSNC 2015/1/5)

Sąd Okręgowy w składzie rozpoznającym niniejszą sprawę podziela to stanowisko, niezależnie od tego, że ostatnia przywołana uchwała SN dotyczy kuratora osoby częściowo ubezwłasnowolnionej. Orzeczenie w przedmiocie wynagrodzenia może być zamieszczone zarówno w postanowieniu o ustanowieniu kuratora, jak też w oddzielnym postępowaniu, dotyczącym tego żądania; w obu przypadkach ma ono taką samą istotę. Nie można traktować tego postanowienia jako wykonującego orzeczenie o ustanowieniu kuratora, które zostało uregulowane odrębnie. Przemawiają również za tym stanowiskiem racje wynikające z publicznoprawnego charakteru kurateli i prawa do wynagrodzenia przysługującego kuratorowi na podstawie przepisów kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Mając powyższe na względzie Sąd Okręgowy (wpierw X Wydział Cywilny Rodzinny, a następnie VIII Wydział Gospodarczy, do którego sprawa została przekazana) potraktował wywiedziony przez kuratora B. B. środek odwoławczy z dnia 26 września 2014 r. jako apelację od postanowienia Sądu Rejonowego Szczecin – Centrum w Szczecinie z dnia 16 września 2014 r. (sygn. akt VIII RNs 272/14), co m.in. skutkowało jego rozpoznaniem na rozprawie.

Mając na uwadze przedstawione w apelacji zarzuty sprowadzające się przede wszystkim do kwestionowania zastosowanych przez Sąd pierwszej instancji przepisów dla ustalenia wysokości wynagrodzenia kuratora (sama zasada odpłatności kurateli nie budzi w tej sprawie wątpliwości), zaznaczenia wymaga, że konieczność ustanowienia kuratora dla osoby prawnej może pojawić się w kilku przypadkach. Jednym z nich (jak w niniejszej sprawie), jest sytuacja, gdy osoba prawna nie może prowadzić swoich spraw z powodu braku powołanych do tego organów (art. 42 k.c.). Apelujący jest kuratorem powołanym właśnie na podstawie art. 42 § 1 k.c. Rola kuratora w tym przypadku z natury rzeczy mająca charakter tymczasowy sprowadza się do obowiązku prowadzenia spraw osoby prawnej, na kuratorze spoczywa zaś obowiązek niezwłocznego podjęcia starań zmierzających do powołania właściwych organów, a w razie potrzeby powinien dążyć do likwidacji takiej osoby. Kuratora, o którym mowa, powołuje sąd opiekuńczy na podstawie art. 603 k.p.c. (w brzmieniu obowiązującym do dnia 19 kwietnia 2010 r.), a zatem w postępowaniu nieprocesowym. Przepisy tego postępowania nie regulują wprost dalszych kwestii z tym związanych. Z mocy art. 605 k.p.c., w zakresie wynagradzania kuratora, zastosowanie ma wobec tego art. 179 k.r.o., ustanawiający zasadę odpłatnej kurateli.

Zgodnie z art. 179 k.r.o. organ państwowy, który ustanowił kuratora, przyzna mu na jego żądanie stosowne wynagrodzenie za sprawowanie kurateli, a wynagrodzenie to pokrywa się z dochodów lub z majątku osoby, dla której kurator jest ustanowiony, a jeżeli osoba ta nie ma odpowiednich dochodów lub majątku, wynagrodzenie pokrywa ten, kto żądał ustanowienia kuratora. W myśl § 2 tego przepisu wynagrodzenia nie przyznaje się, jeżeli nakład pracy kuratora jest nieznaczny, a sprawowanie kurateli czyni zadość zasadom współżycia społecznego. Odpłatność czynności kuratora nie ma więc charakteru bezwarunkowego i doznaje ograniczeń.

Wbrew wywodom skarżącego unormowanie w art. 179 k.r.o. kwestii wynagrodzenia należnego kuratorowi wyłącza - przynajmniej co do zasady - stosowanie w tym zakresie przepisów o opiece, a ściślej zasad określonych w art. 162 k.r.o. W art. 179 k.r.o. przyjęta została bowiem samodzielna koncepcja odpłatności funkcji kuratora. Przywołany zaś przez kuratora w apelacji art. 178 § 2 k.r.o., stanowi wprawdzie, że do kurateli stosuje się odpowiednio przepisy o opiece, niemniej z jego treści wynika, że odpowiednie zastosowanie odnosi się jedynie do zakresu zagadnień nieuregulowanych przez przepisy, które przewidują ustanowienie kuratora. Przepis art. 179 k.r.o. poza tym, że przewiduje odrębną podstawę przyznania wynagrodzenia, to samodzielnie reguluje również kwestie przesłanek odnoszących się do jego nieprzyznania, a także kwestie pokrywania wynagrodzenia. Przepisy o pomocy społecznej zostały zaś przywołane w art. 162 k.r.o. właśnie w związku z zagadnieniem pokrywania wynagrodzenia.

Koncepcja zastosowania przepisów o pomocy społecznej do ustalenia wysokości wynagrodzenia kuratora jest nieuzasadniona także w świetle poglądów judykatury. Stosownie do treści art. 162 k.r.o. w braku majątku lub dochodów osoby, dla której opieka została ustanowiona, wynagrodzenie jest pokrywane ze środków publicznych na podstawie przepisów o pomocy społecznej, tymczasem wynagrodzenie dla kuratora ustanowionego z urzędu na podstawie art. 42 k.c. w braku majątku lub dochodów osoby prawnej jest pokrywane przez Skarb Państwa - sąd rejestrowy ( vide uchwała SN z 13 marca 2015 r., III CZP 4/15, Biuletyn SN 2015/3/8). Przywołane orzeczenie pozostaje aktualne, niezależnie od oznaczenia statio fisci Skarbu Państwa, także do sądów opiekuńczych dotychczas właściwych do ustanawiania kuratorów (art. 603 k.p.c. w brzmieniu obowiązującym do dnia 19 kwietnia 2010 r.). Natomiast postanowienie Sądu Okręgowego w Szczecinie, wydane w sprawie X RCz 49/13, na które powołał się skarżący, odnosi się do kuratora ustanowionego dla osoby ubezwłasnowolnionej częściowo i wskazuje na odpowiednie zastosowanie art. 162 k.r.o., niemniej w tym kontekście odnosi się do zagadnienia przyznania środków od właściwego organu.

Nie znajdując z powyższych względów podstaw do stosowania przepisów o pomocy społecznej (a dokładnie ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, jedn. tekst Dz.U. z 2013 r., poz. 182 ze zm.) do określania wynagrodzenia dla kuratora prawa materialnego dla osoby prawnej, Sąd odwoławczy wyklucza również zastosowanie w tym zakresie pozostałych przepisów przywołanych w petitum wniosku kuratora z dnia 14 kwietnia 2014 r. o przyznanie wynagrodzenia oraz zwrotu wydatków (karta 66 akt), w szczególności przepisów dotyczących wynagrodzenia kuratorów zawodowych i aplikantów kuratorskich. Instytucja kuratora dla osoby prawnej i kuratora zawodowego zbieżną ma wyłącznie nazwę „kurator”, zupełnie inne są natomiast cele i zadania tych kuratorów. Otóż zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. kuratorach sądowych (tekst jedn. Dz.U. z 2014 r., poz. 795) kuratorzy sądowi realizują określone przez prawo zadania o charakterze wychowawczo-resocjalizacyjnym, diagnostycznym, profilaktycznym i kontrolnym, związane z wykonywaniem orzeczeń sądu. Kurator powołany na podstawie art. 42 k.c. nie wykonuje orzeczeń sądu, a jego zadania zawarte są w orzeczeniu o ustanowieniu tegoż kuratora.

Jak wskazano wyżej, nie ulega wątpliwości, że ustawodawca przyjmując odpłatność kurateli i przewidując mechanizm zabezpieczający efektywność tego prawa (subsydiarną odpowiedzialność osób wskazanych w art. 179 §1 k.r.o.) nie rozstrzygnął, z jakiego źródła (podstawy prawnej) należy przyznać wynagrodzenie kuratorowi ustanowionemu z urzędu (a więc przede wszystkim w interesie Państwa, czy też ściślej – w celu realizacji funkcji publicznych Państwa w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego) zwłaszcza w sytuacji, gdy osoba prawna nie ma majątku ani dochodów. Brak takiej regulacji, przy wskazanych wyżej wnioskach dotyczących, innych zbliżonych stanów faktycznych, dotyczących kuratora ustanawianego dla osoby prawnej, w ocenie Sąd Okręgowego czyni uzasadnionym dokonanie wykładni normy art. 179 § 1 k.r.o. przy zastosowaniu zasad wnioskowania per analogiam.

Poszukując normy najbardziej adekwatnej dla stanu faktycznego objętego niniejszą sprawą, stwierdzić należy, że instytucję zbliżoną do instytucji kuratora ustanowionego na podstawie art. 42 § 1 k.c. przewiduje ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym, która zakłada ustanowienie kuratora w art. 26 ust 1. Kurator taki zostaje ustanowiony, gdy osoba prawna nie składa wniosku o wpis do rejestru lub nie składa dokumentów, których złożenie jest obowiązkowe, a kurator taki ma kompetencje do przeprowadzenia czynności wymaganych do wyboru lub powołania władz osoby prawnej, a nawet czynności zmierzających do likwidacji osoby prawnej. Zatem zakres kompetencji i powinności kuratora powołanego na tej podstawie jest istotnie zbliżony do kurateli opartej o normę art. 42 k.c.

Kurator ustanowiony na podstawie art. 26 ustawy o KRS ma prawo do wynagrodzenia za swoją działalność oraz do zwrotu uzasadnionych wydatków, które poniósł w związku ze swoimi czynnościami (art. 32 ust. 1). W myśl ust. 2 wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, przyznaje postanowieniem sąd rejestrowy, w wysokości stosownej do zakresu dokonanych przez kuratora czynności, zasądzając na rzecz kuratora należne mu kwoty od osób zobowiązanych do pokrycia kosztów jego działalności oraz orzekając o obowiązku tych osób zwrotu wydatków poniesionych przez Skarb Państwa. Sąd może postanowieniem przyznawać kuratorowi zaliczki w miarę dokonywanych czynności. zgodnie natomiast z art. 32 ust. 3 koszty działalności kuratora obciążają solidarnie osobę prawną, dla której został ustanowiony, oraz członków jej organu pełniącego funkcję zarządu.

W nawiązaniu do ostatniego przytoczonego przepisu stwierdzić należy, że w tej sprawie nie było wątpliwości co do tego, że podmiotem, którego obciąża wynagrodzenie i wydatki kuratora dla (...) spółki z o.o. w S., jako podmiotu, który nie ma odpowiedniego majątku i dochodów, jest Skarb Państwa, czemu dał wprost wyraz Sąd pierwszej instancji w sentencji zaskarżonego postanowienia.

Jeżeli natomiast chodzi o wysokość wynagrodzenia kuratora, to regulowana jest ona przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie art. 33 ustawy o KRS. I zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2000 r. (Dz.U. z 2000 r., poz. 1242), które obowiązuje od 1.01.2001 r., stawki wynagrodzeń kuratorów nie mogą być niższe niż 150 zł i nie mogą przekraczać 4.000 zł, zaś w myśl § 3 w szczególnie uzasadnionych przypadkach można przyznać wynagrodzenie w wysokości do 6.000 zł, jeżeli uzasadnia to rodzaj i stopień sprawy.

Z powyższych uregulowań rozporządzenia MS wynika, że wynagrodzenie kuratora przyznawane jest całościowo (jednorazowo) w ww. granicach kwotowych, za cały okres sprawowania kurateli. Jednocześnie w art. 32 ust. 2 zdanie ostatnie ustawy o KRS przewidziano możliwość przyznawania kuratorowi zaliczki w miarę dokonywanych czynności, co jest ze wszech miar uzasadnione, gdyż niejednokrotnie czynności związane z powołaniem nowych piastunów osoby prawnej, bądź postawieniem jej w stan likwidacji, są czasochłonne i generują wydatki, więc nie sposób oczekiwać od kuratora, że będzie wykonywał te czynności nieodpłatnie.

W tej sprawie kurator B. B. wniósł o przyznanie mu wynagrodzenia oraz zwrotu wydatków za okres od 22 sierpnia 2011 r. do 22 października 2013 r., a ponieważ w dalszym ciągu pełni on swoje obowiązki jako kurator, pomimo rozwiązania spółki z o.o. (...), gdyż do chwili obecnej nie został ustanowiony likwidator, to wniosek kuratora z dnia 2 czerwca 2014 r. Sąd Okręgowy potraktował jako wniosek o zaliczkę na poczet wynagrodzenia za pełnienie funkcji kuratora.

Rozważając zatem wysokość należnej kuratorowi zaliczki i uznając za błędną podstawę prawną zastosowaną w przedmiocie wynagrodzenia w zaskarżonym orzeczeniu, Sąd drugiej instancji, z uwagi na efekt osiągniętej przez B. B. pracy, polegający na rozwiązaniu spółki, przyjął, w oparciu o § 2 rozporządzenia MS z dnia 21 grudnia 2000 r. w zw. z art. 32 ust. 2 ustawy o KRS, że adekwatną będzie zaliczka w kwocie 900 zł. Jakkolwiek bowiem kurator podjął szereg czynności, opisanych w sprawozdaniach składanych do akt sprawy o ustanowienie kuratora i odzwierciedlonych na płytach CD, to w zdecydowanej większości miały one charakter techniczny (np. zapoznawania się z aktami sądowymi i wykonywanie ich fotokopii, zapoznawanie się z aktami rejestrowymi i pozyskiwanie odpisów aktualnych z rejestru przedsiębiorców, czy składanie wniosków o odpisy orzeczeń), a z czynności stricte merytorycznych i związanych z celem ustanowienia kuratora na podstawie art. 42 k.c., na podkreślenie zasługuje rozwiązanie spółki w wyniku wytoczonego przez kuratora powództwa. Reasumując, w świetle podstawowych „widełek” wynagrodzenia kuratora (150 zł – 4.000 zł) kwota 900 zł jest odpowiednia do czasu za jaki jest przyznana (do grudnia 2013 r.) oraz do efektów działań kuratora. Zaś jej zaliczkowy charakter oczywiście nie przesądza ostatecznej wysokości wynagrodzenia kuratora, również przy uwzględnieniu § 3 ww. rozporządzenia, jak i możności przyznania kuratorowi dalszych zaliczek na poczet wynagrodzenia.

W myśl art. 32 ust. 1 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym kuratorowi przysługuje także zwrot wydatków, które poniósł w związku ze swoimi czynnościami.

W rozpoznawanej sprawie ustalając uśredniony koszt przejazdu kuratora Sąd Rejonowy ostatecznie posłużył się stawką, przy użyciu wskaźnika przewidzianego w § 2 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy tj. 0, (...) dla samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm 3. Z wniosku kuratora (karta 2 verte akt VIII RNs 272/14) wynika zaś, że winien być zastosowany wskaźnik 0,5214 zł zastrzeżony dla samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika poniżej 900 cm 3. Mając przy tam na uwadze, że kurator nie kwestionował prawidłowości ustaleń co do pokonywanej przez niego odległość, tym samym na potrzeby niniejszego rozstrzygnięcia przyjąć należało, że koszt poszczególnych przejazdów wskazanych w zestawieniu wyniósł 13,56 zł (26 km x 0,5214).

Niezależnie od powyższego w ocenie Sądu odwoławczego weryfikacji podlegała ilość przejazdów uznanych za nieuzasadnione. Sąd pierwszej instancji odmówił przyznania kosztów 10 przejazdów (w dniach 16 lutego, 8 marca, 11 kwietnia, 13 kwietnia, 18 kwietnia, 17 maja, 20 lipca i 27 lipca 2012 r. oraz 2 stycznia i 21 stycznia 2013 r.) przyjmując, że nie wymagały one osobistego stawiennictwa i mogły zostać załatwione za pośrednictwem poczty. Ze stanowiskiem w tym nie sposób się jednak zgodzić zwłaszcza mając na uwadze, że przy ustaleniu stawki za przejazd samochodem (nawet przy użyciu wyższego wskaźnika) Sąd Rejonowy zaznaczył, że nie odbiega ona znacznie od kosztów zakupu biletów komunikacji miejskiej, nie biorąc jednak pod uwagę, że załatwienie sprawy za pośrednictwem poczty również może wiązać się z potrzebą poniesieniem kosztów zakupu takich biletów. Dodatkowo więc koszt zakupu biletów należałoby następnie zwiększyć o opłatę pocztową. Jak słusznie zauważył przy tym skarżący, koszt opłaty pocztowej z uwagi na wagę przesyłki nie zawsze pozostawałby takim samym poziomie. W tym miejscu zaznaczenia także wymaga, że Sąd Rejonowy wykazał się pewną niekonsekwencję przyjmując bowiem, przy tożsamej argumentacji, że czynność podjęta w dniu 11 kwietnia 2012 r. wymagała osobistego zaangażowania kuratora, jednocześnie odmówił przyznania mu kosztów przejazdu w związku z jej dokonaniem.

W tym stanie rzeczy zależało przychylić się do wniosku kuratora o zwrot wszystkich 12 przejazdów własnym samochodem, a łączną kwotę wydatków z tym związanych przy zastosowaniu stawki 13,56 zł za jeden przejazd ustalić na kwotę 162,72 zł.

Odnosząc się do dalszych zarzutów zażalenia związanych z uwzględnieniem przez Sąd wyłącznie kwoty 128 zł w ramach zwrotu pozostałych kosztów wskazać należy, że poniesione koszty zwraca się w udokumentowanej wysokości. W świetle zaprezentowanej regulacji nie powinno ulegać wątpliwości, że kurator winien wykazać fakt podniesienia określonych wydatków. W uzasadnieniu zażalenia tymczasem skarżący sam przyznał, że kosztów ustalonych na kwotę 600 zł nie udokumentował. Za nieusprawiedliwione uznać przy tym trzeba wywody jakoby właściwe udokumentowanie poniesionych kosztów oznaczało kolejne nakłady zarówno finansowe i czasowe. Uzyskanie stosownego potwierdzenia dla dokonania określonej czynności (w postaci rachunku czy faktury), a następnie przedłożenie jej w oryginale wraz z wnioskiem o wynagrodzenie nie generuje żadnych dodatkowych nakładów. W konsekwencji łączne koszty związane z pełnieniem kurateli Sąd odwoławczy ustalił na kwotę 290,72 zł (162,72 zł tytułem kosztów przejazdu i 128 zł tytułem pozostałych kosztów).

Mając na uwadze całokształt poczynionych wyżej ustaleń i wywodów Sąd Okręgowy - stosownie do art. 386 § 1 k.p.c. w zw. z art. 397 § 2 k.p.c. i art. 13 § 2 k.p.c. - zmienił zaskarżone postanowienie w sposób określony w sentencji, uwzględniając apelację tylko częściowo odnośnie wynagrodzenia kuratora i zwrotu jego wydatków.

W pozostałym zakresie apelacja jako bezzasadna podlegała oddaleniu (art. 385 k.p.c. w zw. z art. 397 § 2 k.p.c. i art. 13 § 2 k.p.c.).

SSO Piotr Sałamaj SSO Agnieszka Woźniak SSR del. Anna Górnik

Dodano:  ,  Opublikował(a):  Joanna Witkowska
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Szczecinie
Osoba, która wytworzyła informację:  Agnieszka Woźniak,  Anna Górnik
Data wytworzenia informacji: